درباره تبخیر کننده چرخان (روتاری)

تبخیر کننده چرخان (Rotary Evaporator)، دستگاهی است که در انواع آزمایشگاه های صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی، نفت و پتروشیمی برای حذف موثر و ملایم حلال نمونه از طریق تبخیر، مورد استفاده قرار می گیرد. برای اولین بار در سال 1946، شرکت بوچی (Buchi Co.) نخستین دستگاه تجاری تبخیر کننده چرخان را تولید کرد. اساس فرآیندی که در این دستگاه انجام می شود بر پایه تبخیر حلال ها در یک بالن تبخیر چرخان تحت خلا و بدنبال آن تقطیر آن در یک مبرد و جمع آوری آن در یک بالن گیرنده ثابت است. چرخش بالن تبخیر کننده سطح تماس مایع را افزایش داده که منجر به افزایش سرعت تبخیر می گردد. همچنین چرخش بالن، محصول را بطور یکنواخت مخلوط کرده و از افزایش دمای موضعی و تاخیر در تبخیر جلوگیری می کند.

امروزه شرکت بوخی دستگاه تبخیر کننده چرخان را در دو مدل تجاری Rotavapor® R-100 و Rotavapor® R-300 عرضه می کند. مدل  Rotavapor® R-100 یک دستگاه تبخیر کننده چرخان با کیفیت بالاست که نیازهای اساسی در کاربردهای آزمایشگاهی را تامین می کند. این دستگاه دارای قابلیت تنظیم دستی سرعت چرخش 20 تا 280 دور بر دقیقه بوده و مجهز به یک جک بالابر دستی بالن تقطیر است.
 
مدل Rotavapor® R-300 یک سیستم کاملا یکپارچه ارائه می دهد که در آن یک اینترفیس (Interface)مرکزی هر یک از اجزا را کنترل می کند.
اسکرول به بالا